De som ställer ut på en mässa är där för att visa upp sitt företag eller organisation och då är det ett gyllene tillfälle för dig att tala med de som är där. Du kan ställa frågor och få svar du kan ha nytta av om de aktivt har något jobb som är utlyst eller om du vill skicka in en spontanansökan till dem.
Förbered dig innan
Kolla gärna upp vilka företag som är med på mässan och vem som är föreläsare innan du går dit, så du kan spetsa in dig på att besöka deras montrar först. Speciellt om det är en större mässa och du inte har tid att besöka alla montrar.
Förbered gärna några frågor och även en kortare presentation av dig själv. Nästan alltid kommer frågan, vad gör du? Vad svarar du på den?
Går du på mässan med en vän är det bra om ni delar upp er så att ingen behöver stå och vänta på den andre. Det blir långtråkigt i längden.
Den viktiga uppföljningen
Viktigast är det som händer efter mässan. Följ upp dina nya kontakter efteråt. Här missar många. De har en massa nya kontakter och så underhåller man dem inte sedan. Då blev mässan mer bara något intressant och lärorikt i stunden. Den mer långsiktige följer kontakterna i sociala medier samt försöker boka möten med de nya kontakter du vill knyta närmare dig. Det kräver mer jobb men brukar ge större utdelning i slutändan.
/Nina Jansdotter